
Ce este sistemul de suspensie? Ce rol are si care sunt componentele sale?
Rotile sunt un element indispensabil al oricarui autovehicul, indiferent de motorizare. Acestea sunt singurele care asigura contactul masinii cu suprafata soselei, astfel ca functionarea corecta si stabilitatea acestora sunt probleme de care trebuie sa se preocupe orice sofer.
Un rol important in mentinerea acestor aspecte in bune conditii il are sistemul de suspensie. In plus, acesta are si rolul de a amortiza miscarile autovehiculului in timpul mersului, mai ales pe un drum cu denivelari, ceea ce contribuie si la un confort mai bun resimtit de sofer si pasagerii acestuia.
Care sunt elementele sistemului de suspensie?
Fiind vorba despre un sistem, acesta este format din mai multe componente, fiecare cu functia sa. Unele dintre cele mai importante elemente ale sistemului de suspensie sunt amortizoarele. Acestea ajuta la mentinerea aderentei rotilor pe carosabil, dar si la o manevrabilitate mai usoara a masinii si la atenuarea vibratiilor si socurilor, in vederea protejarii masinii si a pasagerilor acesteia.
Alaturi de amortizoare se afla si bucsele, arcurile si bara stabilizatoare, articulatiile si prinderile. O alta componenta, mai putin cunoscuta, care lucreaza impreuna cu arcurile de suspensie sunt bratele de suspensie. Bratele sunt folosite pentru a tine fixate arcurile pe ansamblul auto, pivotand astfel incat sa permita arcurilor sa se comprime si sa se intinda, pentru a amortiza impulsurile transmise de roti.
Deoarece sunt mai putin cunoscute, bratele au mai multe sanse sa se strice, ca urmare a unei mentenante neadecvate. Drept urmare, soferii pot ajunge sa fie nevoiti sa inlocuiasca aceste componente despre a caror existenta nici nu stiau. In plus, se recomanda ca atunci cand cumpara brate Opel Insignia A sa se cumpere o pereche stanga-dreapta, pentru a fi schimbate amandoua, chiar daca numai unul dintre ele are probleme.
Acest lucru este necesar pentru a mentine masina intr-un echilibru si pentru ca amortizarea sistemului de suspensie sa nu fie afectata. De exemplu, un brat nou va fi mai rigid si va opune o rezistenta mai mare arcului, fata de unul uzat, care deja incepe sa dea semne ca in curand va ceda.
Cand ar trebui verificat sistemul de suspensie?
Indiferent cat de neimportanta poate parea o problema la sistemul de suspensie, nu ar trebui sa se circule cu o masina care prezinta o astfel de defectiune. Riscurile la care se supun cei care ignora aceste probleme sunt mari, deoarece se poate pierde controlul masinii in timpul virajelor, iar riscul de acvaplanare si distanta mare de franare sunt alte posibile riscuri.
De aceea, in momentul in care pasagerii se simt ca intr-o barca in timp ce masina ruleaza pe carosabil, daca apar zgomote ciudate la viraje sau masina se lasa intr-o parte, o verificare tehnica este obligatorie. Astfel ca masina trebuie dusa rapid intr-un service.
Totodata, pierderile de ulei pe amortizoare, crapaturi sau deformari ale arcului, ale corpului si prinderilor amortizoarelor, sunt alte semne ca exista probleme la sistemul de suspensie, pe care soferii ar trebui sa le rezolve cat mai curand.